Terug naar standpunten

Keuzebegeleiding

Sinds 1 juli 2023 verplicht de wettelijke open norm voor keuzebegeleiding pensioenuitvoerders – dus ook pensioenfondsen – om hun deelnemers goed te begeleiden bij het maken van keuzes binnen de pensioenregeling. Die begeleiding moet niet alleen passend zijn, maar ook ondersteund worden door een duidelijke keuzeomgeving die het deelnemers mogelijk maakt een weloverwogen keuze te maken.

Naast deze verplichtingen biedt de open norm ook kansen om keuzebegeleiding als onderdeel van de klantbediening op een vernieuwende wijze op te pakken. Het is belangrijk dat pensioenfondsen daarbij hun deelnemers als uitgangspunt nemen en helder hebben wie zij willen zijn in het kader van klantbediening.

Waar wil je als pensioenfonds de focus op leggen in relatie tot je deelnemers? Wat voor soort interactie wil je met je deelnemers hebben? Wanneer zijn je deelnemers tevreden met de door hen gemaakte keuzes voor hun pensioen?

Belangrijke drivers voor pensioenfondsen bij de inrichting van hun keuzebegeleiding zijn:

  • De missie en visie van het pensioenfonds vormen het uitgangspunt – die geven richting aan de invulling van de zorgambitie.
  • Deelnemers vormen een heterogene groep – elke groep vraagt zijn eigeninteractie en begeleiding.
  • Passieve deelnemers komen niet vanzelf in beweging – identificatie en activering zijn cruciaal.

Wij bieden voortdurende ondersteuning en guidance aan de sector om samen te komen tot een toekomstbestendige, effectieve en klantgerichte invulling van keuzebegeleiding aan deelnemers. Waar mogelijk faciliteren en initiëren wij de samenwerking binnen de sector.

Met goed doordachte keuzebegeleiding, die wordt ondersteund door een duidelijke keuzeomgeving, kunnen deelnemers passende keuzes maken voor hun pensioen. Hiermee versterken we met elkaar het vertrouwen dat zij hebben in hun pensioenfonds en het pensioenstelsel.

Wij houden u op de hoogte

Bekijk de laatste artikelen over onze standpunten