Terug naar standpunten

Europa en Pensioen

Waarom is dit thema belangrijk?

Europese landen hebben vergelijkbare pensioenuitdagingen: vergrijzing en een veranderende arbeidsmarkt. De Europese Unie promoot pensioensparen in EU-Lidstaten en heeft in het bijzonder aandacht voor mensen die over de grens werken. 

Pensioenfondsen zijn actief op internationale financiële markten. Via investeringen wordt een goed pensioenresultaat gerealiseerd. Wetgeving op financiële markten is veelal Europees. Dat raakt pensioenfondsen dus ook.


Wat is de inzet van de Pensioenfederatie?

Het zou goed zijn als Europa pensioensparen aanmoedigt in EU-landen waar dat nog weinig gebeurt. Europees pensioenbeleid moet rekening houden met verschillen in pensioenstelsels tussen EU-landen. 

Europese wettelijke eisen voor pensioenfondsen moeten passend zijn voor pensioenfondsen, proportioneel met risico’s die pensioenfondsen spelen, en een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

EU-Lidstaten gaan zelf over hun pensioenstelsel. Maar de Europese Commissie vindt het wel belangrijk dat iedere EU-burger een toereikend pensioen krijgt om armoede onder ouderen te voorkomen. En het wil pensioensparen stimuleren, mede om investeringen in de Europese economie aan te jagen. De meerderheid van de Europeanen bouwt geen pensioen op via hun werk. In Nederland is 85% van de werkenden aangesloten bij een pensioenfonds.

 

Pensioenfondsen vallen onder de Richtlijn voor IORPs: Institutions for Occupational Retirement Provisions. De IORP2-Richtlijn legt minimumvereisten voor pensioenfondsen neer, waarbinnen EU-lidstaten zelf het arbeidsrechtelijke, sociale en prudentiële kader kunnen bepalen. IORP2 is geïmplementeerd in de Pensioenwet

De IORP2-Richtlijn wordt binnenkort herzien. EIOPA heeft in september 2023 haar advies gepubliceerd voor de herziening. De Europese Commissie zal in Q4 2025 een herzieningsvoorstel publiceren.

Met de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel, ligt er al veel werk op het bordje van Nederlandse pensioenfondsen. Het heeft daarom de voorkeur van de Pensioenfederatie dat de IORP2-richtlijn in beperkte mate aangepast wordt. De sociale rol van pensioenfondsen moet daarbij geborgd blijven. Ook is er meer flexibiliteit nodig in pensioencommunicatie. De Nederlandse pensioensector presenteert deelnemers graag begrijpelijke informatie in behapbare hoeveelheden. De huidige IORP2-Richtlijn zit daarbij in de weg.

De Europese Commissie doet regelmatig aanbevelingen over pensioenstelsels aan Eurolanden in de context van de Europese begrotingsregels, het zogenoemde Europese semester. Daarnaast hebben de Europese lidstaten in november 2017 20 principes voor een Europese sociale pijler (European Pillar of Social Rights) aangenomen. De lidstaten en Europese instellingen delen de politieke verantwoordelijkheid voor de implementatie van de 20 principes, maar ze leiden niet tot Europese wetgeving op het gebied van pensioenen. Een scorebord monitort de implementatie van de principes. Ook publiceert de EU om de paar jaar een Ageing Report en Pension Adequacy Report met analyses en vergelijkingen tussen lidstaten.

De Pensioenfederatie zet erop in om bedrijfspensioenen op Europees niveau te bevorderen, waarbij de lidstaten de ruimte behouden om zelf hun pensioenstelsel in te richten. De Pensioenfederatie pleit voor toereikendheid, houdbaarheid, kostenefficiëntie en betrouwbaarheid van pensioenen; een evenwichtig multi-pijler pensioensysteem; en deelname aan pensioenregelingen bevorderen via auto-enrolment. Concreet zou de Pensioenfederatie graag zien dat lidstaten doelen stellen voor de ambitie van hun eigen pensioenstelsel op het gebied van toereikendheid, als onderdeel van het Europese semester. 

De European Pillar of Social Rights is in 2021 vertaald in een actieplan. Dit adresseert de genderpensioenkloof, spreekt zich uit voor een toereikend pensioen en genoeg middelen voor iedereen om, ook na pensionering, waardig te leven. De Europese Commissie komt in Q4 2025 met een nieuw actieplan. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft uitgesproken dat onder meer de genderpensioenkloof een aandachtsgebied is.

Voor mensen die in verschillende Europese lidstaten werken of hebben gewerkt en pensioen hebben opgebouwd, is het van belang om overzicht te houden op hun opgebouwde pensioen. Via pensioentrackers zoals mijnpensioenoverzicht.nl kun je je pensioenopbouw volgen en waar nodig actie nemen. Ze bestaan in een aantal lidstaten.

Het European Tracking Service on Pensions (ETS) is een samenwerking van onder andere Nederlandse pensioenuitvoerders APG en PGGM; en Stichting Pensioenregister. Het werkt aan een Europees pensioenoverzicht waar informatie uit steeds meer landen beschikbaar wordt: FindYourPension.eu. De Europese Commissie co-financiert dit initiatief. 

De Pensioenfederatie onderschrijft het belang van de ontwikkeling van pensioentrackers in andere lidstaten. Zo kunnen Nederlandse pensioendeelnemers ook overzicht houden over elders opgebouwde pensioenrechten.

Sinds juni 2019 is er een verordening die pan-Europese derde pijlerpensioenproducten mogelijk zal maken. Deze Pan-Europese Persoonlijke pensioenproducten (PEPPs) zijn aanvullend, individueel en vrijwillig van aard. 

Het doel van PEPP is om het gemakkelijker te maken om in verschillende landen derde pijlerpensioen op te bouwen. In landen waar een eerste pijler- (AOW) en/of tweede pijlerpensioen (bedrijfspensioenvoorziening) niet voldoet, zou de PEPP een bijdrage kunnen leveren aan een toereikend pensioen. 

In Nederland geldt een wettelijke taakafbakening tussen pensioenfondsen en verzekeraars. Hun domein en producten zijn begrensd. Op basis hiervan is het Nederlandse pensioenfondsen niet toegestaan derde pijlerproducten zoals PEPPs aan te bieden.

De PEPP-verordening is nog geen groot succes. Er zijn slechts twee aanbieders actief op de Europese markt. De Europese Commissie presenteert in Q4 2025 een voorstel voor herziening van de PEPP-verordening. EIOPA heeft in dit kader een staff paper gepubliceerd. 

De PEPP kan zorgen aan bredere toegang tot kapitaalgedekt pensioen in landen waar nog niet veel voor pensioen wordt gespaard. De Pensioenfederatie zou het onwenselijk vinden als de manier waarop het Nederlandse tweede pijlerpensioen is georganiseerd onder druk zou komen te staan door de PEPP.

De Europese 'Portability’-richtlijn zorgt ervoor dat mensen bij vertrek naar een andere Europese lidstaat hun bedrijfspensioenen behouden. De richtlijn voorziet in een minimumstandaard in alle lidstaten ten aanzien van het opbouwen en verwerven van pensioenrechten. Het gaat echter niet over het daadwerkelijk meenemen van bedrijfspensioenen naar een andere lidstaat. Meenemen van pensioenkapitaal is erg ingewikkeld vanwege verschillende technische, actuariële (zoals levensverwachting en pensioendatum) en fiscale aspecten tussen lidstaten.

In de Pensioenwet is een aantal bepalingen opgenomen op het gebied van internationale individuele waardeoverdracht. De pensioenuitvoerder heeft hierbij een eigen verantwoordelijkheid. Om pensioenuitvoerders hierbij te helpen, heeft de Pensioenfederatie modelvragenlijsten ontwikkeld.

Wij houden u op de hoogte

Bekijk de laatste artikelen over onze standpunten