Gedragslijn Goed omgaan met klachten

Echt luisteren naar deelnemers en daarnaar handelen biedt kansen om de dienstverlening structureel te blijven verbeteren. Om dit te stimuleren, is in samenspraak met de leden door de Pensioenfederatie zelfregulering opgesteld: de Gedragslijn Goed omgaan met klachten. De ALV van 14 juni 2022 heeft de gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’ vastgesteld. Daarmee ligt voor alle leden vast wat het basisniveau is van hoe we als pensioenfondsensector willen omgaan met klachten. De geactualiseerde gedragslijn geldt vanaf 1 januari 2024 voor alle leden van de Pensioenfederatie. De gedragslijn bestaat uit een:
• Overzicht van definities die zijn gebruikt in de bepalingen en de volwassenheidsscan. 

• Lijst met 35 bepalingen waaraan pensioenfondsen horen te voldoen en een checklist om te checken of uw pensioenfonds aan de bepaling voldoet. 

• Volwassenheidsscan met 30 bepalingen om het huidige volwassenheidsniveau in kaart te brengen en die inzicht geeft in de stappen om door te groeien. 

klik hier voor de resultaten van de 0-meting (2022), de 1-meting (2023) en de 2-meting (2024)

Wij houden u op de hoogte

Uitgelichte artikelen

Koninklijke aandacht voor pensioencommunicatie
Koninklijke aandacht voor pensioencommunicatie
Factoren individuele waardeoverdrachten
Factoren individuele waardeoverdrachten
Factoren individuele waardeoverdrachten 2026 bekend
Factoren individuele waardeoverdrachten 2026 bekend
Versimpeling duurzaamheidsrapportage moet niet ten koste gaan van datakwaliteit
Versimpeling duurzaamheidsrapportage moet niet ten koste gaan van datakwaliteit
Pensioenfederatie zegt lidmaatschap Pensions Europe per 1 januari 2026 op
Pensioenfederatie zegt lidmaatschap Pensions Europe per 1 januari 2026 op